İHH 2015 Kurban Organizasyonu için Afrika’ya Kenya’ya gideceğimi öğrenince ilk olarak internetten ülkeyi araştırdım doğal olarak. Sonra daha önce Kenya’ya giden arkadaşlarımdan bilgiler ve uyarılar aldım ve son olarak şehrimizde okuyan uluslararası öğrencilerden Kenyalı birkaç kardeşimizle görüştüm. Genel olarak  dikkat etmem gereken her şey fazlasıyla söylendi. Yaklaşık 7 saatlik bir uçak yolculuğunun ardından Nairobiye indik.

Kenya 1. Gün

Kenya’ya ulaştıktan sonra ilk izlenimlerim ; trafik tersten akıyor direksiyonlar terste, havaalanı ile şehir merkezi arasındaki trafik İstanbul trafiğinden çok daha kalabalık ve düzensiz, polisler çok keyfi davranıyor, şehir içinde sokaklarda fotoğraf çekmek yasak bunun için tutuklanabilirsiniz, sokakta sigara içmek yasak 500 dolar cezası var , hava kararınca sokaklar pek tavsiye edilmiyor. Akbabalar burada sıradan kuşlar şehirde her yerdeler. İlk iletişim kurduğumuz insanlar güleryüzlü sevecen yardımsever saygılı kişilerdi. Resmi dil İngilizce burada evsizler işçiler polisler öğrenciler  memurlar kısaca  herkes ingilizce konuşuyor . Çok büyük yapılar çok katlı binalar var 20 – 25  katlı bir çok bina gördük. Partner Derneği'mizin yetkilileri sağolsunlar bizimle yakından ilgileniyorlar. Eski Kalkınma Bakanı şimdi milletvekili olan Hon Mohamed Elme ile görüştük . Elme’nin çok etkileyici bir kaygısı vardı dile getirdiği bize.  Türkiye Suriyelilere çok yardım yaptı onlara kucak açtı ve biz artık bize yardım etmezsiniz diye düşünmüştük ama siz bizlere de yardım etmeye devam ettiniz çok büyük bir kültüre ve ülkeye sahipsiniz dedi . Bunu duymak gurur  vericiydi. Biz de Ortadoğu , Balkanlar , Kafkaslar , Asya ve Afrika bizim gönül coğrafyamız , biz bir milletiz bir ümmetiz nefesimiz gücümüz yettiği sürece hep birlikteyiz dedik.

Kenya 2.gün
Kenya'da çok Sayıda üniversite var.  70 km uzaklıkta Umma üniversitesini ziyarete gittik . Şehir merkezinde caddelerde kavşaklarda joplu silahlı polisler bekliyor . Şehir girişlerinde kontrol var. Camiler dahil market mağaza otel her yerde güvenlik var . Markete su almaya bile girecek olsanız dedektörle üzerinizi arıyorlar çantanızı açıp bakıyorlar . İnekler caddelerde serbestçe  dolaşabiliyor. Şehirde çok sayıda taxi-motorsikletler var ulaşımda sıklıkla tercih ediliyor  . Haftada birgün bir caddede meydanda  toplanıp bir konu hakkında tartışma yapıyorlar sanırım İngiltere'den bir gelenek. Yollar asfalt olsa da yol kenarları çok toz toprak. Partner derneğimizden Abdullahi ve James her zaman yanımızdalar bize çok yardımcı oluyorlar . İki gündür hava da çok güzel kıştan yeni çıkmışlar . Yollarda giderken zebra sürüleri denk gelebiliyor. Umma yetimhanesine gittik 230 yetim çocuk var Arapça ve İngilizce konuşuyorlar . Hepsi de birbirinden tatlı çocuklar. Yetimhane Umma Üniversitesi bünyesinde. Massailer afrikanın en renkli kabillerinden. Giyim kuşam aksesuarlarının yanı sıra kan içip çiğ et yedikleri de biliniyor.  Birlikte fotoğraf çektirmek için para istiyorlar . Çok fazla insan ekonomik sebeplerden uzun süre yol yürüyor.

Kenya 3. Gün
Bugün bayramın ilk günü.  Kenya'da bayram namazları camilerde kılınmıyor. İnsanlar toplu olarak geniş  bir arazide namaz kılıyor . Bayram namazını Sir Ali Muslims Club diye bir yerde çimenler üzerinde kıldık. Namaz ardından Njuri ye kurban kesim merkezine geçiyoruz. Yolda deve ile yolculuk yapanlar gördük. Anadolu ajansı Kenya muhabiri de bizimle birlikte geliyor. Njirude kurbanlar kesildi ve dağıtıma hazır hale getirildi. Ekip olarak dağıtmak üzere Eastleigh Bölgesi'ne gittik. Çok mahrum ve muhtaç bölgelerden geçerek yine ihtiyaç sahi mağdur ailelerin olduğu bir mahalleye geldik. Orada bizi bekleyen gözlerinde bir umut arayışı olan yüzlerce mazlum kadın tarafından karşılandık. Ikiyüzden fazla aileye burada et dağıtımı yaptık. Bayram boyunca toplamda üç bin aileye et dağıtımı yapılacak . Bu akşam Türkiye’de tıp okumuş Kenyalı Dr Aden kardeşimiz bizi ziyarete geldi. Kurban , ramazan gibi yardımların çok önemli olduğunu, bunun yanında okul cami su kuyusu katarakt gibi kalıcı yardımlarında artarak devam etmesi gerektiğini söyledi ve ülkemize şükran duyduklarını ifade etti.   Bugün gün boyu Anadolu Ajansı Kenya muhabiri de bizimle birlikteydi küçük bir röportaj da yaptı bizimle.

Kenya 4.gün
Bugün Bayram'ın ikinci günü .
Gece yarısı saat 03:30 da 400 km uzaklıktaki  Garissa’ya yola çıktık. Garissa’ da 5-6 ay kadar önce eş şebap terör örgütü 150 öğrenci katletmişti. Çok güvenli bir bölge olduğu söylenemez.  Nairobi’de gece saat 4 ama sokaklarda araçlar insanlar var. Kapalı mağaza dükkan önlerinde bile  güvenlik var. Şehirlerarası yollarda dahil çok sayıda kasis var. Bir çok kontrol noktasından geçtik kapanlarla yollardan kontrollü geçiş verilmiş. Yollarda domuz deve impala sincap zebra gibi yaban hayvanlarına rastladık . Küçük küçük köy ve kasabalardan geçiyoruz.
Küçük büyük her köyde kilise var.  Şia camileri gördük. Şehir merkezi dışında eşeklerle su taşıyorlar. Genellikle müslümanların yaşadıkları Garissa’ya yakın yerlerde 4-5 metrekarelik çalı , saz,  kamış,  sopa ya da çamurdan yapılmış  evler var.  Hayvancılık ve tarımla uğraşıyorlar. 7 saatlik bir yolculuğun ardından Garissa’ya geldik. Kesilecek hayvanları gördük ve kurban kesimine ve dağıtımına iştirak ettik. Buradaki kurban kesim alanı mezbahane gibi değildi açık alanda oldu. Kurban eti dağıtımı için  silahlı coplu polisler düzeni korumaya çalışıyordu. Dağıtımların bir kısmına katılıp oradan Garissa Ummah Primary School'u ziyaret edip ordaki yetim çocuklarla bol bol vakit geçirdik. Yetimhanede 88 yetim çocuk vardı. Bir çoğunun ayakkabısı yoktu ayağında. Okul bahçesindeki su kuyusundan çamurlu bulanık suyu çekerek içme suyu olarak kullandıklarına şahit olduk. Yine uzun sürecek yedi saatlik Nairobiye dönüşe geçtik. Yolda yine polisler var çok sık kontrol yapıyorlar ve et, para rüşvet istiyorlar . Yol kenarında bir çok yerde odun kömürü satılıyor. Yemekleri genelde közde pişiriyorlar. Bugün 14 saat yolculuk yaptık. Nairobi garissa Gidiş dönüş boyunca abartısız en az 50 polis kontrolünden geçtik. Akşam 6 dan sonra yabancıların seyahat etmesi tutuklanma sebebiymiş iyi gözle bakılmıyormuş.

Kenya 5.Gün
Bugün Bayram'ın 3. Günü . Kenya'daki partner Derneği'mizde 2015 Kurban çalışmasının değerlendirmesini yaptık. 75 Büyükbaş ve 175 küçükbaş olmak üzere 700 hisse kurban vekaleti yerine getirdik. Toplam 3000 aileye yani buranın şartlarında yaklaşık 18000 kişiye ulaştırıldı . Bu akşam Kenya Müslims Charitable Society , Umma University Yetkilileri ve Sabırtaşı Derneği ile biraraya geldik. Üniversite yetkilileri ve dernek yöneticileri bizden cami okul yetimhane’den oluşan bir tesis talebinde bulundular. Biz de bu ihtiyaçlarını proje haline getirerek  bize göndermelerini istedik.  İnşallah gerçekleştiğini görmek de nasip olur.

Kenya 6. Gün

Bayramın son günü yaklaşık 7 saatlik dönüş yolculuğu için havaalanına geldik. Kenya , Etiyopya, Sudan, Mısır güzergahında gökyüzünden gözlem imkanı bulduk. Uçsuz bucaksız tarım arazileri , maden yatakları gördük.  Dünyanın tahıl ambarı olabilecek toprakların sömürgeci çizmeleri altında eziliyor olması ve insanların fikri zihni yapılarını bu konulardaki düşüncelerimizi  inşallah bir başka yazımızda paylaşırız.